Home


The Alter ego - Oil on canvas 70 x 60 cm.

13.06.2019

"The alter ego" handler om at balancere mellem to sider af dig selv. Vi har alle et andet ego, der en gang imellem træder i karakter og overtager styringen over vores liv. Normalt formår vi at bevare styringen, men der er situationer, hvor den anden side af os selv overtager styringen. Det er, hvad den kendte film: Dr. Jekyl & Mr. Hyde giver os et så glimrende eksempel på.
Motivet i mit maleri tager udgangspunkt i en figur, som jeg tegnede og brugte i et lille gultone-maleri i 1991 under titlen: "Standing position" - Olie på lærred 41 x 33 cm. I det nye maleri har jeg ændret på perspektivet, på baggrunden og givet figuren en maske i hånden, der leder tanken hen på filmen: "The mask", der igen peger på mennesket med 2 personligheder.

Stemningen i maleriet er inspireret af mit eget ikonmaleri fra 2013: "On the other side" (her nederst).

Rom Søndag d. 26.05.2019

Jeg vandt i kategorien: "Internationale malere" til det 42. udgave af: Medusa Aurea trofæet", som er titulering af Årets kunstner for det akademiske år 2018 - 2019. Ceremonien foregik på Auyla Magna, det Teologiske fakultet på Valdese universitetet i Rom.








Nutidig teenager - Olie på lærred 60 x 50 cm.

23.05.2019

Inspireret af en 17 årig piges tegning, har jeg søgt så troværdigt som muligt at gengive de bekymringer en teenager står med i dag. Derfor har jeg holdt fast i den lidt naive form, der netop er teenagerens umiddelbare måde at udtrykke sig på. Der kunne føres mange tolkninger til dette maleri, hvor der er to skinnende sole og lidt regnvejr på samme tid, ligesom der er lagt vægt på begrebet balance i billedet, men dybest set tror jeg at maleriet her skal have lov til at leve sit eget visuelle og lidt uskyldige liv. Kraften i det visuelle sprog er stærkest, når det ikke bliver kvalt af ord.


Nutidig shopping - Oil på lærred 60 x 70 cm.

14.05.2019

Nutidig shopping er et maleri over en dagligdags situation, hvor vi køber alverdens ting på nettet. Det har skabt en stor ændring i vores kultur og nærmest af-foket byerne, hvis man sammenligner med tidligere. Det er praktisk, men måske også lidt trist. 

Teknisk udtrykker jeg mig meget direkte, og arbejder pastost med en malerkniv. Det er min intention at være så umiddelbar og gennemsigtig som muligt for på den måde at opnå størst mulige oprigtighed i mit udtryk. Der er ingen spekulative tiltag i disse malerier, det er kunst, der så at sige kommer direkte fra "maven" - Den direkte vej fra mit indtryk til mit udtryk i ledtog med den post impressionistiske / Tysk ekspressionistiske ide om at udttrykke sig meningsfuldt om livet. Motivet stammer fra en hurtig skitse af min x-kone, der shopper på internettet.


Beat it - Olie på lærred 60 x 50 cm.

09.05.2019

Min kommentar til den politiske debat omkring folketingsvalget 2019 - 

Men hvis jeg nu skal være helt ærlig - og det skal man i kunst! Så opstod maleriet ud af, at jeg blev rigtig irriteret over noget, det påvirkede mit liv i negativ retning. En af de her situationer, hvor man spontant slår i bordet, og siger stop!

Tegningen, der influerer i maleriet er en af mine teenagetegninger.


Netværk - Olie på lærred 70 x 60 cm.

22.04.2019

"Netværk" er et maleri, hvor jeg prøver at indfange tidsånden i år 2019. Vores måde at kommunikere på og vigtigheden af hele tiden at netværke. Det er gennem vores evne til at netværke, at vi skaber rummet for os selv. Den bemærkelsesværdige tatovering, som jeg har malet på pigens arm forestiller både et net og er det perspektiviske centrum for det rum, som hun selv sidder i, så hun selv bliver udgangspunktet for hendes eget rum.


Vinderen - Olie på lærred 60 x 50 cm.

12.04.2019

Efter at have stået gemt væk i et års tid gjorde jeg endelig dette lille maleri færdigt. Jeg var begyndt på det, mens jeg endnu var indlagt på genoptræningscentret efter min ulykke, hvor jeg brækkede begge min ben, min ryg og et par ribben. Dengang bestod min hverdag af genoptræning meget af tiden, så det var et oplagt motiv at tage fat på, men på et tidspunkt hang det mig langt ud af halsen, så jeg gad ikke at male det længere. Nu er der så kommet lidt afstand til det, så jeg kunne male det færdigt uden problemer, og er egentlig godt tilfreds med resultatet. Det er et billede, der stråler af overskud med samtlige primærfarver + grøn samt gråtoner fra sort til hvid.


Konkurrence: Premi della cultura Trofeo Medusa Aurea

05.04.2019

Positiv start på min nye periode. Meddelelsen, der er vedhæftet her er fra akademiet i Rom og fortæller følgende:

"Vi informerer dig om, at du har bestået det endelige valg med nedenstående arbejde og vil derfor deltage i den internationale konkurrence, der afholdes i Rom på Aula Magna på Valdese Universitet, i Via Pietro Cossa, n.40 (Piazza Cavour) den 26. maj kl. 10.00. "

"Gaven" er maleri nr. 3 fra samme værelse

Generelt om roserne i mine malerier

Hvad er det med mig og roserne, som jeg omhyggeligt maler igen og igen?
For mig er rosen et symbol på ren skønhed med den karakter, at den har torne, som gør ondt, hvis du ikke er opmærksom på dem, ligesom det gør i livet, hvis man ikke er opmærksom på, hvad der gør mest ondt af alt: "Kærlighed". Desuden forbinder jeg rosen med lidenskab, smerte, blod og martyrdom som kendt fra Bibelen.


Om værelset og skabet fra de 3 malerier herover

Motivet trækker tråde langt tilbage til, da jeg mødte min tidligere kone i 1992. Derefter lavede jeg maleriet: "Secrets", der var omkring to personer, der står overfor hinanden med hver deres eget hemmelige liv, som her er repræsenteret her ved skabene. Frygten for at åbne sig foran hinanden manifesteres af den pludselig fremkomne haj. Faktisk bruger jeg hajen igen i det sidste rum på maleriet: "Jeg ville elske at vise dig mit værelse"
Det samme skab brugte jeg i en tegning, der viste et værelse set nedenfra. Jeg kaldte denne tegning: "Giv mig 10 år, Lili"
Endelig brugte jeg disse elementer og ideer i de 3 malerier ovenfor, hvor jeg bruger det samme rum igen og igen.
Dette er meget meget min måde at forbinde fortiden, nutiden og fremtiden til en komplet balance.


Hemmeligheder

Olie på lærred 24 x 32 cm. 1992


Giv mig 10 år, Lili

Pen og blæk 25 x 15 cm. 1992